Hvordan vet du at du vet, det du vet?
Filosofi
Sannhet finnes, men hva er det? Realiteten er at sannhet er et mellommenneskelig produkt. Den som ønsker seg sannheter om samfunnet, må legge til rette for arenaer der meninger og synspunkter brynes mot hverandre. Da er det nødvendig å bryte ned barrierene mot reell utveksling, som akademisk makt. Dagens akademia er opptatt av å forsvare sine privilegier og ikke parat til å ta oppgjør med akademisk maktbruk.
Hva er sannhet?
Hvordan vet man at noe er sant? Dette er et av filosofiens eldste spørsmål. Noen vil si at vitenskapen er en garantist for sannhet. Så enkelt er det likevel ikke. Vitenskap er vel og bra, men selv ikke filosofene klarer lage kriterier for sannhet og bevis.
Det er et paradoks at samfunnet vårt er bygget på mer kunnskap enn noensinne. Rent praktisk ender vi opp med å si at det som viser seg å stemme når vi tester det, er sant. Men når man sier det, gjør man det vel vitende om at dette ikke er HELT sant. Det nærmeste vi kommer, skal man følge den tonenangivende filosofen Karl Popper, er å si at noe ikke har blitt avkreftet.
Vitenskapens ethos og demokratisk sannhet
Poppers filosofi er undervurdert i samfunnsvitenskapen. Det finnes mye brukte lærebøker som forbigår hans tekning helt, eller gjengir ham mangelfullt. Mange avviser ham som “positivist”. Han blir stilt opp mot “konstruktivisme” og “hermeneutikk”. Dette er en stor feil. Alle disse -ismene er viktige nok, men den som går glipp av Poppers innsikter får bare et ufullstendig bilde av vitenskapen.
Popper er viktig av flere grunner enn mange er klar over. Her ligger fundamentet for vitenskapens “ethos”:
Siste ord er aldri sagt og ingen er opphøyet til å erklære sannheten.
Ethoset består av to deler, og til sammen skaper de et bindeledd mellom vitenskapen og demokratiske samfunn. Akkurat som i all demokratisk offentlighet, skal det ikke spille noen rolle hvem som sier hva. Status er ikke viktig. En liten jente kan påpeke at kongen er naken. Dette er kjernen i det Popper omtalte som “det åpne samfunn” (et viktig verk om dette er skrevet av Jonathan Rauch).
Siste-ord-leddet i ethoset er en påminnelse om at vitenskapen aldri står stille. Uten uenigheter og perspektivforskjeller, er det livløst og stillestående. Derfor må det legges til rette for at det finnes plattformer der uenighet kommer til overflaten, og motstående syn kan brynes mot hverandre.
LovUrett som kunnskapsplattform
Det å se på sannhet som resultat av en demokratisk prosess er en invitasjon til samfunnsvitenskapen. Det finnes en lang tradisjon for å se vitenskapen med sosiologiske perspektiver, men det er først de siste par tiårene at betydningen av institusjoner har fått gjennomslag i litteraturen.
LovUrett er i seg selv et bidrag til å fremme sannhet. Sammen med ModusA er dette et tiltak som er etablert for å utfordre de rådende kunnskapsinstitusjonene på rus-, kriminal- og sosialpolitikkens områder. Der er bevissthetsnivået om kunnskapens grunnlag, i beste fall, varierende.
I vårt samfunn er kunnskap en vare, og ikke bare det, en “merkevare”. Selv om vi lever i et demokrati, har medier og politikere en tendens til å favorisere de offisielle vitenskapsmiljøene. Men disse miljøene er ofte innvevd i politikk på måter som skaper fordreide bilder av realitetene.
Derfor gjør du klokt i å snakke med gjøken før du bestemmer deg.
På denne plattformen arbeides det målrettet for å skape bedre vilkår for en debattkultur som ivaretar det akademiske ethoset.
Makten i akademia og barrierer mot sannhet
Folkehelseinstituttet og “SERAF” er eksempler på dette. Da regjeringen Solberg la fram et forslag til rusreform, leverte de en høringsuttalelse som tok for gitt at “folkehelse” var den viktigste politiske målestokken. Dette til tross for at reformen var skrevet i et tydelig kriminalpolitisk språk. Vi må anta at de gjorde dette i god vilje, men det er like fullt en skjevhet i deres vurdering. Denne høringsuttalelsen fikk også stor betydning for det politiske utfallet.
Helt generelt kan man si at vitenskapelige miljøer kan skape lommer av verdifellesskap, som skiller seg fra den offentlige opinion i større eller mindre grad. Dette er ikke nødvendigvis et onde, men det er verdt å vite. Da er det viktig at det finnes alternative miljøer, som kan fungere som korreksjon. Ikke sjelden blir de erklært for koko. Det som også skjer i vitenskapelige miljøer, er at personer vinner fram, ikke bare med gode ideer og perspektiver, men også med karisma og gode kontakter. Makt er et undervurdert fenomen i akademia. Den viser seg blant annet i måten man beskytter seg mot kritikk, og dermed setter kunnskapsmekanismene ut av spill.
LovUrett har en rekke tekster om disse temaene publisert hos ModusA, og flere kan ventes. De handler om hva som skal til for å si at noe er sant og hvilke barrierer mot kunnskap og sannhet som finnes i vitenskapelige miljøer. Jeg bruker en god del eksempler fra de miljøene jeg har vært i selv, spesielt kriminologi.
Noen aktuelle spørsmål:
Hva er sannhet: innføring i vitenskapsteori
Er sannhet mulig?
- Forskjellige tanketradisjoner som hermeneutikk, konstruktivisme og positivisme.
Sannhet som resultat av sosial kontroll.
- Akademiske standarder i vitenskapssamfunnet.
Hva er akademisk makt?
Veiledning og undervisning – slik fungerer det
01.
Uforpliktende samtale
Vi finner ut hva du ønsker: hjelp med pensum, tenkning, skriving eller fordypning.
02.
Tilpasset undervisning
Forelesninger eller samtaler, materiale tilpasset nivå og formål.
03.
Kritisk dybde
Det er viktig med begrepspresisjon og analytisk tenkning.
04.
Oppfølging etter behov
Støtte til tekster, refleksjoner og presentasjoner.
Ønsker du hjelp med filosofi?
Er du midt i en oppgave, i startfasen av et prosjekt, eller bare fastlåst i et spørsmål?
Ta kontakt – så finner vi veien sammen.
Kanskje vanlige spørsmål
LovUrett har kompetanse på kunnskapsteori og rettsilofofi, Men det er også andre filosofer i nettverket.
Ja. Det faglige nivået tilpasses deg og din utdanningsinstitusjon.
Ja. Vi kan jobbe med struktur, argumentasjon, og/eller faglig forankring i bachelor/master/fagtekst.
Samtale og veiledning skjer digitalt eller fysisk. Du kan bestille enkelttimer, eller en lengre undervisningspakke.
Prisen tilpasses undervisningsform og varighet. Ta kontakt for et uforpliktende tilbud. Dette er et temaer jeg brenner for.